top of page

השיטה של הטבע ללמוד את לוח הכפל בעל פה

נותן הכי הרבה שעות נוספות

איך הפך היער למורה הכי פופולרי בשוק?

השיטה של הטבע ללמוד את לוח הכפל בעל פה

נותן הכי הרבה שעות נוספות

איך הפך היער למורה הכי פופולרי בשוק?

השיטה של הטבע ללמוד את לוח הכפל בעל פה

נותן הכי הרבה שעות נוספות

איך הפך היער למורה הכי פופולרי בשוק?

למידה מבוססת פרויקטים היא שיטת לימוד המאפשרת לתלמידים לרכוש ידע בעודם עסוקים בתרגול ורכישת מיומנויות שיסייעו להם בעולם החדש. הלמידה הפרויקטאלית היא תהליך מתמשך ומובנה המתחיל בשאלה ומסתיים בעיצוב תוצר המבטא את תהליך הלמידה.
באמצעות שיטה זו התלמידים שואלים שאלות משמעותיות, פותרים בעיות הנוגעות לעולם האמיתי, עובדים ולומדים כצוות ומתמודדים עם אתגרים עיצוביים ויצירתיים. כדי שיוכלו להגיע להישגים הם צריכים ללמוד לעומק את הנושאים הקשורים לפרויקט, לשאול שאלות ולמצוא להן תשובות בכוחות עצמם. על מנת להציג את מה שלמדו, הם נדרשים ליצור תוצר איכותי ולהציג אותו בפני קהל. 

 

פגשנו את מנהל בית ספר "רימונים" אוראל נאמן בבוקר אוגוסט חם במיוחד בבית הספר המשתפץ, מיד אחרי שסיים לקדוח לוח בעוד כיתה, לשמוע על המתודה הלימודית והגישה החינוכית דרכה ילמדו השנה בבית ספרו.

איך אתה תופס את בית הספר? מה המטרות שלו?
"לתפיסתי בית הספר הוא קודם כל עוגן חברתי-קהילתי. הילדים שבאים בשערי בית הספר, חשוב לי שיהיה להם טוב, שיהיו להם חברים, שהמורים יקשיבו להם, שהם ידעו לדבר אחד עם השני, מיומנויות שאני חושב שהולכות ונעלמות עם הזמן וזה האתגר החינוכי האמיתי שלנו כאנשי חינוך. 


למה ללמד דווקא סביב פרויקטים? ולמה נבחרו הנושאים האלו?

"הנושאים שדרכם נלמד השנה וניצור סביבם פרויקטים הם חלומות, מורשת, מידות ומדידות. חשוב לי לייצר אצל התלמידים זיכרון לימודי ורק ההתנסות מייצרת את זה. אם אני נוגע בידיים, אם אני הולך ברגליים, אם אני יוצר, מצייר, כותב משהו נטמע בי ואת זה אני מחפש שהתלמידים יחוו." עונה נאמן "הלמידה סביב נושאים מאפשרת למידה בתוך הקשר, נותנת חוויה של חיבור ואינטגרציה. כל ילד יכול להתחבר ל"חלומות" ב"מידות ומדידות" הכוונה היא גם להקשר המתמטי וגם להקשר הערכי. המתודה הפרויקטאלית מאפשרת העמקה, כל ילד יוכל להתחבר לחלק כלשהו בתוך התהליך. תהליך דומה קורה תחילה בצוותי ההוראה, זה מצריך מהם הרבה יצירתיות, חיבורים חדשים בין המקצועות ופרקטיקות עבודה והערכה. בסיום כל נושא בית הספר יהפוך ל"מוזיאון למידה" והתוצרים יוצגו בפני הקהילה, כל כיתה תציג תוצר או תשתף משהו מתוך התהליך, הם יחליטו יחד עם המחנכת שמנחה אותם. לצורך העניין גם תקציב סל תרבות והתכנים נבחרו בהתאם לנושאים. הכל נרתם לטובת לטובת חווית למידה הוליסטית ומלאה".

 

ומה לגבי הלמידה הפרונטלית?

"לא זנחנו אותה. יש ילדים שזה עובד להם מעולה ועושה להם סדר ואחרים שהולכים לאיבוד בלמידה הקבוצתית. אנחנו שואפים ללמד במגוון האופנים כך שכל תלמיד ותלמידה ימצאו את עצמם וגם יצאו מאזורי הנוחות ויתפתחו".

איך סביבת בית הספר תומכת ביישום הגישה החינוכית החדשה?
״בית הספר עובר שיפוץ והתחדשות ומרוהט מחדש על מנת ליצור מספר סביבות למידה חדשות, אפילו בחדר מנהל בית הספר יש ארון שבתוכו מגרעת לטובת פינת ישיבה ומגירות למשחקים. "אני מעודד את המורות לצאת מגבולות הכיתה" מספר נאמן. "יש לי סיפור מבית ספר קודם שניהלתי שלימד אותי על חשיבות גיוון סביבות הלמידה. באחד מהטיולים שנהגתי לעשות בין כיתות בית הספר, ילדה נעלמה מאחת הכיתות, כולם חיפשו אחריה כולל אותי, חיפשתי במסדרון לפתע היא יצאה מהשירותים עם ספר חשבון, שאלתי אותה אם הכל בסדר!?" היא ענתה לי "לא יכולתי, היה רעש ורק בשירותים היה מקום שקט שאני יכולה לשבת ולפתור תרגילים. הסיפור הזה הבהיר לי כמה הכיתה יכולה להיות חלל מאתגר לתלמידים מסוימים ואת החשיבות ביצירת מרחבי למידה נוספים."

בנוסף, מכללת אורנים בחסות "יד הנדיב" פתחה את שעריה בפני בית הספר והתלמידים יבקרו במכללה ויהינו מהמתקנים שיש להציע לדוגמא: המעבדות, הגן הבוטני והגלריה לאומנות. 


האם הלמידה המבוססת פרויקטים היא לא אתגר פדגוגי גדול מדי לבית ספר קונבנציונאלי בהגדרתו?
"בשנים האחרונות אנחנו עושים מהלכים פדגוגיים, הכשרות צוות ותוכניות פיילוט שונות כדי לקדם את אופן ההוראה והלמידה הזה, בשנה שעברה, לדוגמה, יצאנו לקמפוסים לימודיים ותחנות למידה, גם מחוץ לכותלי בית הספר, בכל פעם הוספנו משהו והשנה הכרזנו על למידה מבוססת נושאים ופרויקטים, השטח הרגיש מוכן. מה גם שדווקא ב"רימונים" יש תשתית היסטורית קיימת של למידה מבוססת פרויקטים סביב לימוד "מורשת", זאת מסורת שמתקיימת פה מדי שנה. המתודה רב-גילית ורב תחומית מכאן שהתשתית הפדגוגית למעשה כבר הייתה קיימת, אנחנו דייקנו והתאמנו אותה עבור הנושאים שבחרנו לעסוק בהם השנה. כשאני מדבר עם בוגרי בית הספר בני ה-60, כולם זוכרים את איך שמלמדים פה את כל הנושאים סביב כ"ט בנובמבר. אם קיים משהו מוצלח, אני בעד לשמר אותו וללמוד ממנו וזאת דוגמא נהדרת".

במקום ללמוד למבחן

ניצור מוזיאון למידה

למידה מבוססת פרויקטים בבית ספר "רימונים"

bottom of page